Maj 22, 2019 12:38

Sommarens utställningar 2019

THE ONE WOMAN GROUP EXHIBITION
KAREN PONTOPPIDAN

Smyckekonstnären Karen Pontoppidan har under två decennier aktivt prövat smyckeområdets gränser och utvidgat dess bildspråk och idémässiga ramverk. Hon utmanar smyckekonstens normer genom att använda material och motiv med ursprung i vardagen eller andra konstnärliga områden. Hon undersöker värde, status och prestige, ofta från en kritisk eller ironisk vinkel.

I sin retrospektiva utställning förhåller sig Karen Pontoppidan kritisk till uppfattningen att en konstnärs formspråk kan eller skall vara enhetligt. Utställningens titel hänvisar till en grupputställning och i utställningens texter presenteras hennes samlade verk som vore det gjort av flera olika konstnärer.

Karen Pontoppidan är född i Danmark 1968 och räknas internationellt som en av sin generations mest inflytelserika smyckekonstnärer. Som professor på Konstfack i Stockholm från 2006 till 2015 handledde hon många av de unga svenska smyckekonstnärer som idag utvidgar smyckefältet. Sedan 2015 leder hon smyckeavdelningen på Akademie der Bildenden Künste i München. Curator för utställningen är Ellen Maurer-Zilioli och den visas i samarbete med Museum Villa Stuck i München.

HOMEs, Karen Pontoppidan

HOMEs, hängsmycken, 2008 – 2010, tenn, färg, tråd Foto: Karen Pontoppidan

LILLEMOR MANNERHEIM
RÖRLIGA FORMER

Den finlandssvenska keramikern Lillemor Mannerheim (1927-1994) tillhörde den generation av unga kvinnliga formgivare som debuterade på 1950-talet. I sin ateljé på Gefle porslinsfabrik i Gävle skapade hon djärva, tidstypiska modeller och dekorer. Senare var hon också verksam vid Rörstrand och Arabia.

Lillemor Mannerheim uppmärksammades i sin samtid för det eleganta, mjukt organiska formspråk hon odlade i vaser, kannor och skålar. Hon blev också känd för sina uttrycksfulla djurskulpturer.

I svensk designhistoria har hennes arbete emellertid hamnat något i skymundanUtställningen ingår i en långsiktig satsning från Rian designmuseum på att lyfta fram kvinnliga formgivare under 1900-talet och ge dem en tydligare plats i designhistorien.

I samband med utställningen publicerar förlaget Max Ström boken Handen och känslan: Lillemor Mannerheims liv och konstnärskap. Boken är skriven av Rian designmuseums chef Love Jönsson och Susanne G Langenskiöld. Den är den första större dokumentationen i bokform av Lillemor Mannerheims arbete och innehåller liksom utställningen ett rikt urval av modeller, dekorer, skisser och prototyper.

Lillemor Mannerheim dekor Toreador

Två vaser med dekoren Toreador, flintgods, formgivna av Lillemor Mannerheim för Gefle porslinsfabrik omkring 1957. Foto: Stockholms auktionsverk

KRISTINA SCHULTZ OCH JOHAN LINDBERG
ETT NYTT DESIGNPARADIGM

Det finns ett glapp mellan vår förståelse av den teknik vi använder idag och den som kommer finnas inom en snar framtid. Artificiell intelligens i kombination med utvecklingen inom digitalisering, automatisering och robotisering kommer rita om kartan för vårt vardagsliv. Och allt talar för att den nya teknologin kommer påverka hela den mänskliga kulturen. När jobben försvunnit, meningen med tillvaron urholkats och tekniken är fullt utvecklad – vad blir då människans roll?

Om detta handlar utställningen Ett nytt designparadigm av formgivarna Kristina Schultz och Johan Lindberg i Projektrummet. De har tillsammans skapat ett system baserat på artificiell intelligens med potential att ersätta den mänskliga designprocessen. Utställningen berör både designbranschens framtid och grundläggande frågor om vad det innebär att vara människa. Var kommer vi ifrån, var befinner vi oss och vart är vårt samhälle på väg? Kristina Schultz och Johan Lindberg uppmanar oss att fundera kring dessa frågor.

ett nytt designparadigm

Ett nytt designparadigm. Kommer framtidens formgivare verka som träningsdatagenererare? Foto: Schultz Lindberg

Pressvisning: torsdag 23 maj kl. 10.00

The One Woman Group Exhibition presenteras av Karen Pontoppidan och curator Ellen Maurer-Zilioli.

Rörliga former presenteras av museichef Love Jönsson.

Ett nytt designparadigm presenteras av Kristina Schultz, Johan Lindberg och museets designcurator Helena Hertov.

Kontakta oss gärna om du vill komma någon annan tid eller önskar bildmaterial.

Kontaktpersoner:
Love Jönsson, museichef - love.jonsson@falkenberg.se