Det textila är politiskt

-
På dagens konstscen finns det återigen många konstnärer som intresserar sig för den särskilda laddning som finns i det textila

Textilen har länge varit ett medium för att uttrycka politiska åsikter och väcka opinion. För de tidiga arbetar- och rösträttsrörelserna utgjorde slagkraftiga, broderade fanor en viktig del av agitationsarbetet.

Utställningen arrangeras i anslutning till 100-årsjubileet för det första riksdagsvalet i Sverige i villken allmän och lika rösträtt tillämpades.

Senare, under den feministiska konstens genombrott under 1970-talet togs bildväv, broderi och textiltryck i bruk för att skildra kvinnors vardagsliv och samhällets orättvisor.

Att använda textila material blev ett ställningstagande som uttryckte solidaritet med äldre generationer av kvinnor och deras arbete med textil i hem och fabriker. På dagens konstscen finns det återigen många konstnärer som intresserar sig för den särskilda laddning som finns i det textila. Deras verk hämtar ofta näring både ur det historiska och det dagsaktuella. Det växande intresse för att arbeta med händerna, med handfasta material och verktyg som nål och tråd, kan också ses som typiskt för vår digitala epok.

Rian designmuseums stora utställning Det textila är politiskt är en generös blandning verk av konstnärer från olika generationer. Utställningen innehåller arbeten av bland andra Sandra Ikse, Elsa-Pärs Berglund, Annica Stiernlöf, Jenny Edlund, Gun Nordstrand, Peter Johansson, Klara Pousette och Ana De La Cueva (Mexiko/USA). Curator för utställningen är Rians museichef Love Jönsson. Utställningen arrangeras i anslutning till 100-årsjubileet för det första riksdagsvalet i Sverige i vilket allmän och lika rösträtt tillämpades.