Finn Juhl – en dansk designikon

-
2014 är det 25 år sedan den danske möbelformgivaren Finn Juhl dog. Ett skulpturalt formspråk och nya principer för möbelkonstruktioner kännetecknar hans design.

2014 är det 25 år sedan den danske möbelformgivaren Finn Juhl dog. Ett skulpturalt formspråk och nya principer för möbelkonstruktioner kännetecknar hans design. I utställningen visas verk av Juhl, andra samtida danska designers som Kaare Klint, Hans Wegner, Børge Mogensen, Arne Jacobsen, Poul Kjaerholm samt samtida konstnärer t.ex. Richard Mortensen och Vilhelm Lundström. På så vis ges ett perspekiv på Juhl i förhållande till samtida strömningar i konst och design. För historien om Finn Juhl är också historien om guldåldern för dansk design och konst vid mitten av 1900-talet.

Hövdingestolen från 1949 anses av många vara Finn Juhls vackraste möbel.

Idag ökar intresset för gedigna material och hantverk bortom spånskivor och massproduktion, som blev stort runt 70-talet. Det gjorde att intresset för Juhls möbler dalade helt och det blev svårt för honom att få nya upprag. Men på senare tid har hans möbelkonst fått en stark renässans.

Finn Juhl (1912-89) var banbrytande inom möbeldesign. Med hans nytänkande möbler tog dansk formgivning en ny riktning mot skulpturala och abstrakta organiska former. Verken har genomtänkta detaljer och är utförda i dåtidens exklusiva träslag. Juhls viktigaste möbler finns med i utställningen och bär namn som Pelikanen (1940), Poeten (1941) och Hövdingestolen (1949).

Utställningen handlar om Finn Juhls särprägel i designvärlden, hans internationella karriär och Pressinbjudan från Falkenbergs museum - designmuseum konstnärliga inspirationskällor. Fokus ligger på 40-talet, då Juhl blev känd för sina överpolstrade möbler och lättare sittmöbler. Han skapade en ny expressiv möbelestetik inspirerad av samtidskonsten och utomeuropeiska kulturer. Den stod i kontrast till den rådande danska möbelstilen, präglad av professor Kaare Klints funktionella och rationella förtecken.

Efter arkitektutbildning utvecklade sig Finn Juhl till möbeldesigner. Vid Snedkerlaugets (Snickarskråets) årliga möbelutställningar visade han sina mest berömda möbler under 40-talet. De fick en svävande lätthet genom att sätet eller bordsskivan avskiljdes från stommen. Som självlärd designer ritade Juhl nästintill omöjliga konstruktioner att utföras i trä. Men den duktige snickarmästaren Niels Vodder löste problemen på ett innovativt sätt och med ett ypperligt hantverk.

Juhl blev också fader till den nya danska teakstilen i bl.a skålar och fat.. Efterhand började han samarbeta med industri både i Danmark och USA och en del av hans modeller började serietillverkas. Han fick det prestigefyllda uppdraget att inreda en sal, nyligen renoverad, i FN:s huvudkontor, New York, och för SAS inredde han en mängd flygterminaler i Europa och Asien på 50-talet.

Utställningen är ett led att belysa 1900- och 2000- talens formgivning. Falkenbergs museum har tidigare visat utställningar med Sigvard Bernadotte, Astrid Sampe och Signerad Textil, Stig Lindberg, Marianne Westman, Funkisglas pressat och blåst, PH-lampan Poul Henningsens ljusdesign 1924 – 2013, Slow Art, mm. Falkenbergs museum är en nyetablerad mötesplats för form och design.

Utställningsproducent Trapholt Museum, Danmark