Folkhemsform – Svenska möbler 1949-1970

-
För många är efterkrigstidens möbler synonymt med Bruno Mathssons Jetson-fåtölj, Yngve Ekströms fåtölj Lamino eller en möbel av Carl Malmsten. Men i Sverige blomstrade möbeltillverkning med drygt 230 fabrikanter på 111 orter i Sverige.

Bara i Tibro fanns över 100 möbelproducenter. Till det kommer de drygt 230 formgivare som designade åt industrin. I utställningen presenteras möbler av kända och mindre kända formgivare. En doldis är Svante Skogh, som designade möbler åt fler än 100 företag efter andra världskriget, för att sedan på 1970-talet arbeta endast åt tyska möbelföretag. Andra teman i utställningen är bl a ” hur de kvinnliga formgivarna tog plats i denna industri”, ”fiffiga lösningar, experimentlust och nya material”.

Att tiden efter andra världskriget var så gynnsam för formrikedom och utbud inom möbel-industrin skapades inte över en natt, utan har sin början i funktionalismen på 1930-talet. ”Funktionalism kom att bli det framväxande folkhemmets bostadsideal. Nu skulle lägenheterna vara anpassade efter den moderna människans behov. Finrummet förvandlas alltmer till sällskapsvänliga vardagsrum, förvaringsytor byggdes in i bostäderna.

Kasper

Kasper. Foto: Bukowskis

Tillbakagången för statusmöblemangen hänger samman med dessa nya ideal” skriver Andreas Siesing, författare bakom den nya boken Svenska möbler. Folkhemsform i ull, jakaranda, furu och bok 1949-1970. Efter Stockholmsutställningen 1930, följde en rad utställningar och möbelmässor som kom att sprida nya idéer och skapa trender. Men det var flera aktörer som var drivande i att förändra och förnya mässutbudet bl a Sveriges Möbelindustriförbund. På utställningen 52 möbler 52 på Röhsska museet hade Svenska Slöjdföreningen och Sveriges Inrednings- och Möbelarkitekters sammanslutning bjudit in arkitekter att visa nya möbelmodeller. Senare under året 1952 ordnades även den första av en rad Önskehem-utställningar.

Idag säljs dessa möbler på loppisar, webb-auktioner och i antikaffärer men de finns fortfarande i många hem. Genom ett 40-tal möbler skildras en viktig tid i svensk möbelhistoria. Kanske vill utställningens besökare istället förknippa efterkrigstidens möbelformgivning med Svante Skogh, Kerstin Hörlin-Holmquist eller en annan nyupptäckt formgivare.