The Future is Handmade

-
Utställningen The Future is Handmade fångar upp hantverkets återtåg i designvärlden. Detta intressanta paradigmskifte belyses här genom att visa över fyrtio designobjekt inom mode, grafisk form och produktdesign.

Handens kunnande har under en längre tid devalverats till förmån för teknisk utveckling och massproduktion, skriver Ragnhild Lekberg, arkivchef Designarkivet Pukeberg, i utställningskatalogen. Få inom designskrået har behärskat teknikerna som krävs för att aktivera hantverk som metod – det har inte varit eftersträvansvärt – tills nu.

Utställningen tar avstamp i 1970-talet och visar hur hantverk under de senaste decennierna har påverkat design. Då med radikala formgivare som Erik Höglund som lät sig inspireras av traditionellt allmogehantverk. På 1990-talets var Marcel Wanders ett av de stora namnen i designvärlden. I hans stol Knotted Chair kombineras traditionell makraméteknik med moderna material. Den skapades 1996 och ses redan som en designikon.

Katrin Greiling, Pall

Katrin Greiling, Pall

Den inflytelserika grafiska byrån M/M Paris skapade i början av 1990-talet en särpräglad stil med handtecknade organiska linjer ovanpå fotografier. Genom samarbeten med musiker som Björk samt modemagasin, spreds stilen vidare. Något som syns än idag inom grafisk formgivning. Detta är ett axplock av alla de föremål som visas i utställningen.

Oavsett om det är traditionella mönster inom folkkonst eller traditionella tekniker inom keramik, träsnideri eller textilhantverk öser dagens designers ur dessa rika källor.







– Idag är hantverket en av de mest centrala drivkrafterna i designvärlden och många av de mest framträdande unga formgivarna refererar på olika sätt till ett traditionellt hantverk. Ett faktum som gör detta till en av de intressantaste designutställningarna i Sverige under det senaste decenniet, säger curatorn Petra Lilja.